راهنمای جامع انتخاب و خرید دستگاه تصفیه آب خانگی-بخش سوم

راهنمای جامع انتخاب و خرید دستگاه تصفیه آب خانگی-بخش سوم


در راهنمای جامع انتخاب و خرید دستگاه تصفیه آب خانگی-بخش دوم مطالب مفصلی راجع به نحوه عملکرد فیلترهای تصفیه آب، روش تشخیص فیلتر آب اصل از تقلبی و همچنین اهمیت تأییدیه‌های NSF و WQA مطالبی بیان شد. در این بخش که آخرین بخش از راهنمای جامع انتخاب و خرید دستگاه تصفیه آب خانگی است به نحوه تشخیص کیفیت سایر قطعات دستگاه تصفیه آب خانگی نظیر قطعات الکتریکی، هوزینگ‌ها، اتصالات و شیلنگ‌ها و همچنین تفاوت‌های دستگاه تصفیه آب پایه‌دار و بدون پایه و دستگاه دارای گیج و بدون گیج فشار می‌پردازیم و در نهایت با بیان اهمیت ضمانت و خدمات پس از فروش دستگاه تصفیه آب، به نتیجه‌گیری می‌پردازیم.

توجه به کیفیت قطعات الکتریکی به‌کاررفته در دستگاه تصفیه آب

بسیاری از دستگاه‌های تصفیه آب خانگی از تجهیزات الکتریکی نظیر کلید قطع فشار پایین (Low Pressure Switch)، کلید قطع فشار بالا (High Pressure Switch)، شیر برقی (Solenoid Valve) و پمپ بهره می‌برند. کلید قطع فشار پایین و کلید قطع فشار بالا دو قطعه‌ای هستند که برای محافظت از پمپ و خاموش یا روشن کردن خودکار آن در مواقع قطع جریان آب ورودی و یا پر شدن مخزن ذخیره دستگاه استفاده می‌شوند؛ بنابراین در هنگام خرید دستگاه تصفیه آب، در صورت بهره‌مندی آن دستگاه از پمپ از وجود این کلیدها در مدار الکتریکی دستگاه اطمینان پیدا کنید.

شیر برقی دستگاه تصفیه آب خانگی نیز برای جلوگیری از هدررفت آب در مواقع خاموشی پمپ دستگاه تصفیه آب خانگی استفاده می‌شود. برخی از دستگاه‌های تصفیه آب به‌جای شیر برقی از یک چهارراهی استفاده می‌کنند که عملکردی کاملاً مشابه با شیر برقی دارد. چهارراهی نسبت به شیر برقی عموماً عملکرد ضعیف‌تری داشته و احتمال شکستن و یا خراب شدن آن بیشتر است؛ بنابراین توصیه ما به استفاده از دستگاهی است که به‌جای چهارراهی از شیر برقی بهره می‌برد.

توجه به نحوه سیم‌کشی دستگاه تصفیه آب خانگی نیز عامل دیگری است که می‌تواند به ما در تشخیص کیفیت دستگاه تصفیه آب خانگی کمک کند. دقت در دسته‌بندی سیم‌ها و همچنین استفاده از اتصالات عایق برای جلوگیری از خطر برق‌گرفتگی در هنگام تماس با آب از ویژگی‌های اساسی یک دستگاه تصفیه آب باکیفیت است.

پمپ دستگاه تصفیه آب خانگی

پمپ تصفیه آب خانگی

اصلی‌ترین و گران‌ترین قطعه الکتریکی دستگاه تصفیه آب خانگی، پمپ و آداپتور آن است و ازآنجاکه پمپ نقش مستقیمی در ایجاد فشار لازم برای تصفیه آب در فیلتر ممبران اسمز معکوس (RO) دارد، دوام و کیفیت آن ضروری است.

پمپ‌های مختلفی با فشارها و دبی‌های متفاوت در بازار تصفیه آب وجود دارند؛ اما برای یک سیستم تصفیه آب معمولاً حداکثر فشار ۱۲۵psi کاملاً کافی به نظر می‌رسد. پیشنهاد ما این است که از خرید دستگاه تصفیه آبی که فشار بالاتری را تأمین می‌کند صرف‌نظر کنید؛ چراکه فشار بالاتر به‌منزله مصرف برق بیشتر و همین‌طور ازکارافتادگی سریع‌تر فیلتر ممبران اسمز معکوس (RO) خواهد بود.

توجه به کیفیت هوزینگ‌ها، اتصالات و شیلنگ‌ها

عامل مهم دیگر در کیفیت یک دستگاه تصفیه آب هوزینگ‌ها، اتصالات و شیلنگ‌های به‌کاررفته در ساخت آن است. به محفظه نگه‌دارنده فیلترها در دستگاه تصفیه آب خانگی هوزینگ می‌گویند. معمولاً فروشندگان دستگاه تصفیه آب خانگی در هنگام معرفی کالای خود راجع به هوزینگ‌های دستگاه تصفیه آب از اصطلاحات تک اُرینگ و دو اُرینگ (یک واشر و دو واشر) استفاده می‌کنند و اعتقاد دارند که هوزینگ دو اُرینگ (دارای دو واشر) به دلیل آب‌بندی بهتر، هوزینگ بهتری است. واقعیت این است که عامل اصلی در کیفیت هوزینگ‌های دستگاه تصفیه آب خانگی، کیفیت قالب‌گیری این قطعات است و نه تعداد واشر. اگر در ساخت هوزینگ دستگاه تصفیه آب خانگی عملیات قالب‌گیری به‌خوبی صورت گرفته باشد، هوزینگ با استفاده از مقدار بسیار کمی نوارتفلون و بدون نیاز به ایجاد فشار زیاد برای سفت کردن آن آب‌بندی می‌شود؛ بنابراین در هنگام انتخاب و خرید دستگاه تصفیه آب خانگی به کیفیت قالب‌گیری هوزینگ‌ها توجه داشته باشید و نه تعداد اُرینگ‌های آن.

اتصالات و شیلنگ‌های دستگاه تصفیه آب خانگی نیز باید از پلاستیک باکیفیت ساخته شده باشند و نه مواد بازیافتی. این قطعات باید Food Grade بوده و هیچ‌گونه آلودگی در آب ایجاد نکنند.

نکته دیگری که راجع به اتصالات دستگاه تصفیه آب خانگی ضروری به نظر می‌رسد، استفاده از اتصالات Quick Fitting است. این اتصالات نسبت به اتصالات مهره و دنده‌ای بهتر آب‌بندی شده و سرعت عمل تعمیر دستگاه و یا تعویض فیلترها و قطعات را بالاتر می‌برند.

شیر برداشت و مخزن ذخیره دستگاه تصفیه آب خانگی

مخزن ذخیره دستگاه تصفیه آب خانگی یکی از قطعاتی است که به همراه دستگاه تصفیه آب به مصرف‌کننده عرضه می‌شود. دستگاه‌های تصفیه آب زیر سینکی موجود در بازار داخل عموماً از مخازنی با حجم ۳٫۲ و یا ۴ گالن بهره می‌برند. علاوه بر اهمیت جنس مخزن ذخیره و بهداشتی بودن آن، توجه به حجم مخزن نیز ضروری است. پیشنهاد ما استفاده از مخازن کوچک‌تر است. در صورت استفاده از مخزن ذخیره ۳٫۲ گالن نسبت به مخزن ذخیره ۴ گالن فضای کمتری اشغال شده و همچنین آب مصرفی شما مدت‌زمان کمتری را در مخزن می‌ماند و آبی که می‌نوشید تازه‌تر است. باید توجه داشت که دستگاه تصفیه آب خانگی برای تأمین آب شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد و با توجه به سرانه مصرف آب شرب برای هر فرد، احتمال دسترسی کمتر به آب تصفیه‌شده در زمان استفاده از مخزن ۳٫۲ گالنی وجود ندارد (بیشتر بخوانید: عملکرد مخزن ذخیره دستگاه تصفیه آب خانگی).

شیر برداشت دستگاه تصفیه آب خانگی نیز یکی از عوامل تعیین‌کننده قیمت دستگاه است. امروزه انواع مختلفی از شیرهای برداشت معمولی و یا فانتزی با جنس‌های مختلف وجود دارد که محدوده قیمت وسیعی دارند. در هنگام تهیه دستگاه تصفیه آب خانگی به شکل شیر برداشت و هماهنگی آن با لوازم آشپزخانه خود دقت کنید. همچنین جنس شیر برداشت و وزن آن می‌تواند نشان‌دهنده کیفیت این شیر باشد. دقت کنید که طراحی شیر برداشت به‌گونه‌ای باشد تا انواع ظروف مختلف به‌خوبی بتوانند در زیر آن قرار بگیرند. پیشنهاد ما استفاده از شیرهای برداشت از جنس کروم است که زنگ نمی‌زنند. شیر برداشت درصورتی‌که کیفیت چندانی نداشته باشد می‌تواند سبب هدررفت آب و همچنین نیاز به تعویض آن در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت به دلیل زنگ‌زدگی شود. در صورت زنگ‌زدگی شیر برداشت، آب خروجی از دستگاه تصفیه آب با وجود انجام کامل عملیات تصفیه مزه نامطلوبی به خود خواهد گرفت؛ بنابراین در هنگام انتخاب و خرید دستگاه تصفیه آب خانگی از کیفیت شیر برداشتی که به همراه آن عرضه می‌شود غافل نشوید.

تجهیزات جانبی دستگاه تصفیه آب خانگی

دستگاه تصفیه آب پایه‌دار یا بدون پایه؟

قطعات و فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی زیر سینکی همگی بر روی یک بدنه که به آن براکت یا شاسی نیز می‌گویند نصب می‌شوند. این شاسی در دو مدل پایه‌دار و بدون پایه عرضه می‌شود. بدیهی است که پایه‌دار بودن و یا نبودن شاسی تأثیری بر فرآیند تصفیه آب ندارد؛ اما پیشنهاد ما استفاده از مدل پایه‌دار است. شاسی پایه‌دار با استحکام بیشتری در درون کابینت آشپزخانه قرار می‌گیرد و به‌گونه‌ای طراحی شده است که قطعات و فیلترها به‌خوبی روی آن توزیع شده‌اند؛ بنابراین در هنگام تعمیر دستگاه تصفیه آب و یا تعویض فیلترها، دسترسی مناسب‌تری به آنها وجود دارد.

آیا وجود گیج فشار در دستگاه تصفیه آب ضروری است؟

در سیستم‌های آب شیرین کن و تصفیه آب صنعتی به روش اسمز معکوس (RO)، برای اطمینان از عملکرد بهینه پمپ و فیلتر ممبران از گیج فشار استفاده می‌شود و فشار سیستم توسط یک شیر سوزنی تنظیم خواهد شد. در دستگاه تصفیه آب خانگی به‌جای شیر سوزنی از یک محدودکننده جریان فاضلاب (Flow Restrictor) استفاده می‌شود که دبی ثابتی را از خود عبور می‌دهد. عبور این دبی ثابت به همراه استفاده از پمپی که برای دستگاه تصفیه آب خانگی طراحی شده است می‌تواند خیال ما را از عملکرد بهینه دستگاه تصفیه آب خانگی آسوده سازد. گیج فشار دستگاه تصفیه آب خانگی یک گیج چندان دقیق نیست و احتمال شکسته شدن آن نیز وجود دارد. ازآنجایی‌که معمولاً شاسی دستگاه تصفیه آب خانگی دارای گیج فشار به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که در آن مکانی برای قرارگیری گیج وجود دارد، در صورت شکسته شدن گیج فشار یافتن گیج مناسبی که بتوان از آن در همان شاسی استفاده کرد کار دشواری است. در ضمن تعویض این قطعه خود هزینه‌بر است؛ بنابراین پیشنهاد ما استفاده از دستگاه‌هایی است که گیج فشار ندارند.

ضمانت و خدمات پس از فروش دستگاه تصفیه آب

عامل بسیار مهم دیگر در انتخاب و خرید دستگاه تصفیه آب، ضمانت و شرایط خدمات پس از فروشی است که فروشنده دستگاه در اختیار شما قرار می‌دهد؛ بنابراین پیش از خرید دستگاه تصفیه آب خانگی اطمینان حاصل کنید که فروشگاه عرضه‌کننده دستگاه تسلط کاملی بر فرآیند تصفیه آب داشته و توانایی تأمین و تعمیر قطعات و فیلترها را در صورت بروز خرابی داراست. شرایط استفاده از ضمانت دستگاه تصفیه آب و همچنین خدماتی را که شرکت عرضه‌کننده پس از خرید دستگاه به شما ارائه می‌کند به‌خوبی بررسی کنید و سپس اقدام به خرید دستگاه تصفیه آب خانگی نمایید.

نتیجه‌گیری

در سلسله مقالات نحوه انتخاب و خرید دستگاه تصفیه آب خانگی تلاش شد تا کلیه نکات لازم برای خرید دستگاه تصفیه آب به‌طور کامل بیان شود. به‌عنوان نکته آخر باید ذکر کنیم که در هنگام خرید دستگاه تصفیه آب با تسلط بر آلودگی‌های آب ورودی به منزل خود (بیشتر بخوانید: آلودگی‌های آب لوله‌کشی شهری) دستگاهی را انتخاب کنید که بیشترین کارایی را برای شما داشته باشد. دستگاه تصفیه آب را از فروشگاه و یا شرکتی معتبر تهیه کنید و به ضمانت و خدمات پس از فروش ارائه‌شده با دستگاه دقت کافی را داشته باشید. امیدواریم که سلسله مطالب راهنمای جامع انتخاب و خرید دستگاه تصفیه آب خانگی بتواند به‌خوبی شما را در انتخاب و خرید دستگاه تصفیه آب خانگی یاری دهد.

۸ فروردین ۱۳۹۷