مزایا و معایب سختی آب

مزایا و معایب سختی آب

آب سخت آبی است که محتویات معدنی زیادی دارد. این آب می‌تواند در صورت مصرف کم اثرات مفیدی بر سلامتی انسان داشته باشد اما مشکلات زیادی را برای فعالیت‌های خانگی و صنعتی به وجود می‌آورد. در این مقاله به بررسی مزایا و معایب استفاده از آب سخت می‌پردازیم.

شست‌وشوی لباس‌ها با آب سخت

لباس‌هایی که با آب دارای سختی زیاد شسته می‌شوند اغلب همچنان چرک به نظر می‌آیند و پس از شست‌وشو لطافت و نرمی کافی را ندارند. مواد معدنی عامل سختی آب با برخی مواد موجود در خاک ترکیب شده و نمک‌های نامحلول در آب را به وجود می‌آورند. از بین بردن نمک‌های نامحلول در شست‌وشوی لباس‌ها دشوار است. شست‌وشوی مداوم لباس‌ها با آب سخت می‌تواند منجر به از بین رفتن بافت پارچه لباس‌ها شده و عمر مفید لباس‌ها را تا ٪۴۰ کاهش دهد.

استحمام با آب حاوی سختی زیاد

استحمام با آب سخت یک لایه نازک از صابون را بر روی پوست بدن باقی می‌گذارد. پوست برای از بین بردن این لایه از صابون و بازگشت به حالت طبیعی کمی اسیدی شده و ممکن است سبب بروز تحریک شود. باقی‌ماندن لایه‌ای از شامپو بر روی سر نیز می‌تواند موجب ناپایداری و ریزش تدریجی مو شود.

شست‌وشوی ظروف با آب سخت

هنگام شستن ظروف و به‌ویژه در هنگام استفاده از ماشین ظرف‌شویی، آب سخت می‌تواند سبب ایجاد لکه و عدم شفافیت ظروف آشپزخانه شود. وقتی‌که از آب گرم برای شست‌وشوی ظروف استفاده می‌شود این مشکل بیشتر به چشم می‌آید؛ چراکه رسوبات در اثر گرما بیشتر ته‌نشین می‌شوند. این موضوع برای سلامتی انسان خطر چندانی نداشته اما سبب کاهش کیفیت ظروف شسته‌شده می‌شود.

مشکلات ناشی از سختی آب در سیستم لوله‌کشی و دیگ‌های بخار

آب سخت می‌تواند منجر به کاهش عملکرد دیگ‌های بخار و همچنین افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری آنها و نیز سیستم لوله‌کشی خانه شود. کلسیم و منیزیم عامل سختی آب در صورت رسوب در لوله‌کشی‌ها و یا دیگ‌های بخار موتورخانه می‌توانند میزان جریان خروجی آب از شیرهای حمام، دست‌شویی و آشپزخانه را کاهش داده و ممکن است کار تا جایی پیش رود که تعویض لوله‌ها در سیستم لوله‌کشی ضروری باشد. ایجاد رسوب در لوله‌کشی‌ها می‌تواند هزینه‌های ناشی از مصرف آب و انرژی یک خانوار را تا ٪۲۵ افزایش دهد.

رسوب در سیستم‌های گرمایشی خورشیدی

استفاده از سیستم‌های گرمایشی خورشیدی اغلب برای گرم کردن استخرهای شنا استفاده می‌شود و مستعد به رسوب‌گیری توسط آهک آب است. این رسوب می‌تواند عملکرد پمپ‌ها را مختل کرده و کل سیستم را با مشکل مواجه کند. راه‌حل رهایی از این مشکل استفاده از ستون‌های سختی‌گیر آب قبل از ورود آب به پمپ‌هاست.

مزایای سختی آب

آب سخت یک تهدید برای سلامتی انسان محسوب نمی‌شود. شورای تحقیقات ملی (آکادمی ملی علوم) آمریکا اعلام کرده که بخشی از نیازهای رژیم غذایی افراد به مواد معدنی از طریق آب آشامیدنی تأمین می‌شود؛ بنابراین بهتر است تا از دستگاه‌های تصفیه آبی برای خانه استفاده شود که پس از انجام عملیات تصفیه، املاح و مواد معدنی موردنیاز بدن را به آب بازمی‌گردانند.

۲۷ دی ۱۳۹۶