آموزش ساخت فیلتر کربن اکتیو مناسب برای تصفیه آب در منزل

ساخت کربن اکتیو

همان‌طور که می‌دانید، کربن اکتیو یک ماده مؤثر در فرآیند تصفیه آب به شمار آمده و در یک دستگاه تصفیه آب، بسیاری از آلودگی‌ها توسط فیلتر کربن اکتیو حذف می‌شوند. کربن اکتیو در حذف محتویات آلی موجود در آب، برخی فلزات سنگین و نیز کلر و مشتقات آن بسیار موفق عمل می‌کند. جالب است بدانید که از این ماده نه تنها در فیلتر تصفیه آب بلکه در فیلتر تصفیه هوا، ماسک‌های تمیزکننده صورت و ... نیز استفاده می‌شود.

خواص فوق‌العاده کربن اکتیو در تصفیه آب ممکن است این باور را به وجود آورد که با ماده‌ای بسیار پیچیده سروکار داریم؛ در صورتی که از گذشته‌های دور از این ماده برای حذف آلودگی‌ها استفاده می‌شده و تولید آن حتی در منزل و به سادگی امکان‌پذیر است. در ادامه این مطلب به آموزش ساخت کربن اکتیو مناسب برای تصفیه آب در منزل می‌پردازیم.

قدم اول: تولید زغال

روشن کردن آتش برای تولید کربن اکتیو

در حیاط خانه و در یک مکان مطمئن، آتشی روشن کنید. این آتش حتی می‌تواند در یک منقل روشن شود. گرمای آتش باید به قدری باشد که سبب سوختن قطعات چوب شود. برای رعایت نکات ایمنی، مواد لازم برای خاموش کردن آتش را به همراه خود داشته باشید.

قرار دادن قطعات چوب در قابلمه برای ساخت کربن فعال

حال یک قابلمه فلزی را پر از قطعات و تکه‌های کوچک چوب کنید. اگر چوب مناسب در دسترس نیست می‌توان از هر قطعه‌ی چگال گیاهی نظیر پوست نارگیل نیز استفاده کرد. بعد از چیدن قطعات چوبی در قابلمه، درب آن را ببندید. لازم است تا درب قابلمه دارای حفره باشد که امکان عبور هوا و خروج دود از طریق آن فراهم شود.

سوزاندن چوب برای تولید کربن اکتیو

قابلمه را برای مدت ۳ تا ۵ ساعت روی شعله قرار دهید. در هنگام سوختن قطعات چوبی، دود از درون حفره روی درب قابلمه خارج می‌شود و پس از اتمام خروج دود، این فرآیند به پایان رسیده است. با به پایان رسیدن فرآیند سوختن، تمام مواد موجود در قطعات چوبی به غیر از کربن از آن خارج می‌شوند و کربن به شکل زغال باقی می‌ماند.

شستن زغال با آب برای تولید کربن اکتیو

پس از تولید زغال، اجازه دهید دمای آنها تا حدی که با دست قابل لمس کردن باشند کاهش یابد. سپس با آب سرد به خوبی زغال‌ها را بشویید تا خاکستر و مواد احتمالی باقیمانده در آنها از زغال کربن خارج شوند.

خرد کردن زغال برای تولید کربن اکتیو

حال به کمک یک هاون و کوفتن قطعات در آن، زغال حاصل را تا تبدیل شدن به یک پودر یک‌دست خرد کنید.

خشک کردن پودر کربن اکتیو

بعد از تولید پودر کربن، آن را برای مدت حداقل ۲۴ ساعت در معرض هوا قرار دهید تا کاملاْ خشک شود. برای اطمینان از خشک شدن کامل کربن پودری، آن را با دست لمس کنید. وقتی که کربن پودری کاملاً خشک شد، برای فعال‌سازی و سپس استفاده در تصفیه آب مناسب است.

قدم دوم: فعال‌سازی کربن

ساخت محلول فعال کننده کربن

برای فعال سازی کربن پودری، ابتدا محلولی از آب و کلسیم کلرید را به نسبت ۱:۳ تهیه کنید. در هنگام مخلوط کردن این مواد مراقب باشید چون این یک واکنش گرماده است که موجب افزایش ناگهانی دمای ظرف می‌شود. مراقب باشید به اندازه‌ای از این محلول تولید کنید که بتواند تمام پودر کربن موجود را به خوبی بپوشاند. کلسیم کلرید را می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید. اگر تهیه کلسیم کلرید برای شما مقدور نیست می‌توانید به جای محلول ذکرشده از آب لیمو ترش استفاده کنید. برای این کار دیگر نیازی به مخلوط کردن با آب و تولید محلول نیست و آب لیموترش باید به صورت مستقیم مورد استفاده قرار گیرد.

مخلوط کرن پودر کربن با محلول فعال کننده

پودر کربن خشک شده را به یک ظرف استیل یا شیشه‌ای منقل کرده و محلول ساخته‌شده را آرام آرام به آن اضافه کنید و در هنگام افزودن محلول، محتویات موجود در ظرف را با یک قاشق هم بزنید. افزودن محلول را تا زمانی که کربن حالت خمیری به خود بگیرد، ادامه دهید.

شستن کربن مخلوط شده با محلول فعال کننده

درب ظرف را پوشانده و برای مدت ۲۴ ساعت اجازه دهید تا کربن ته‌نشین شود. پس از گذشت این مدت، محلول باقی‌مانده روی سطح کربن‌های ته‌نشین‌شده را تا حد ممکن خالی کنید. در این مرحله پودر کربن بایستی اندکی تر باشد.

فعال کردن پودر کربن با حرارت

حال کربن را درون یک قابلمه تمیز ریخته و برای مدت ۳ ساعت بر روی حرارت قرار دهید. حرارت باید به قدری باشد که بتواند آب را به جوش آورده و کربن را فعال کند. بعد از انجام این کار، کربن فعال شده است و برای تصفیه آب مناسب است.

قدم سوم: ساخت فیلتر تصفیه آب

ساخت فیلتر تصفیه آب با کربن اکتیو

یک جوراب و یا پارچه تمیز که بافت‌های ریزی دارد را درون یک لیوان قرار داده و به کمک کش جوراب، آنرا درون لیوان محکم کنید. حال به مقدار مناسب کربن درون جوراب ریخته و سپس درون لیوان آب بریزید. با خارج کردن جوراب حاوی کربن اکتیو از لیوان، یک لیوان آب تصفیه‌شده و گوارا در اختیار دارید.

۶ تیر ۱۳۹۷