فواید نوشیدن آب در دوران بارداری

فواید نوشیدن آب در دوران بارداری

همه ما می‌دانیم که مصرف هشت لیوان آب در روز یک راهکار مناسب برای جلوگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها، کاهش وزن و حفظ سلامت عمومی بدن است. بااین‌وجود نوشیدن مقادیر کافی از آب سالم و بهداشتی برای یک فرد باردار و همچنین نوزاد او بسیار حیاتی است. در این مقاله به بررسی برخی از فواید بی‌شمار نوشیدن آب کافی و سالم در دوران بارداری می‌پردازیم.

تسهیل در دفع

دوران بارداری یک دوره زیبا و درعین‌حال سخت و حساس است. یک فرد باردار علاوه بر اینکه به‌صورت مداوم نوزاد خود را حمل می‌کند، مسئول رشد و حفظ سلامت او نیز هست و بنابراین اثرات جانبی متعددی را در بدن خود تجربه می‌کند. بسیاری از زنان در دوره بارداری با مشکل یبوست دست‌وپنجه نرم می‌کنند. نوشیدن آب سالم و بهداشتی به میزان کافی علاوه بر حل مشکل یبوست، به جلوگیری از بروز هموروئید نیز کمک می‌کند.

جذب مواد مغذی

آب سالم‌ترین و طبیعی‌ترین نوشیدنی است و در صورت مصرف آب سالم و بهداشتی که حاوی مواد معدنی مفید برای بدن است، بسیاری از نیازهای اندام‌ها و سلول‌های بدن به اکسیژن و برخی مواد معدنی تأمین می‌شود.

کاهش تورم شکم

ممکن است این‌گونه به نظر برسد که مصرف زیاد آب در دوران بارداری سبب جلو آمدن بیشتر ناحیه شکم می‌شود اما این‌طور نیست. مصرف آب کافی در دوران بارداری سبب می‌شود که بدن آب کمتری را در ناحیه پاها و شکم ذخیره کرده و آب موردنیاز خود را بر اثر نوشیدن فرد تأمین کند که موجب کاهش برآمدگی شکم و پاها می‌شود.

جلوگیری از کم‌آبی بدن

از دست دادن آب بدن برای هر فرد می‌تواند خطرساز باشد. شدت خطرات ناشی از کاهش سطح آب بدن برای یک فرد باردار بسیار بیشتر است. کاهش آب بدن سبب بروز سردرد و تغییرات شدید فشارخون در یک فرد باردار می‌شود. مصرف میزان کافی از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی، سطح مایع آمنیوتیک فرد باردار را بالا نگه داشته و باعث عملکرد صحیح کلیه‌های نوزاد درون رحم او می‌شود. آب‌رسانی صحیح و کافی به بدن یک فرد باردار در هنگام انجام فعالیت‌های بدنی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

جلوگیری از زایمان زودرس

کمبود آب در بدن سبب انقباض عضلات و ماهیچه‌ها می‌شود که این امر می‌تواند منجر به بروز زایمان زودرس در سه‌ماهه سوم دوران بارداری شود. همه ما به نوزادی صحیح و سالم نیاز داریم پس جلوگیری از زایمان زودرس یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت مصرف آب سالم و بهداشتی به میزان کافی در دوران بارداری است.

همه موارد فوق حکایت از لزوم مصرف آب کافی (در حدود روزی ۱۰ لیوان) در دوران بارداری دارد. ممکن است این موضوع سبب شود که در طول روز تعداد دفعات بیشتری به دستشویی نیاز پیدا کنید؛ اما مصرف آب سالم و بهداشتی به میزان مناسب می‌تواند بسیاری از مسائلی را که در دوران بارداری با آن دست‌به‌گریبانید از بین ببرد و احتمال بروز بسیاری از مشکلات را که برای خود و نوزاد شما بسیار خطرناک‌اند تا حدود زیادی کاهش دهد.

۱۸ بهمن ۱۳۹۶